2011

Spanje, oktober 2011

Frankrijk

16 oktober.

Half oktober vertrekken we naar Ave-et-Auffe en vervolgens naar Saints Geosmes. De camping heeft veel last van verkeerslawaai, er zijn veel campers en caravans op de heen- of terugreis.

De volgende etappe gaat naar Saint Galmier waar we een mooi plekje hebben. De dag daarna staat Saint Pons de Thomieres op het programma. Langs deze route zijn bijna geen tankstations en als we al ergens willen tanken weigert het apparaat onze bank- en Visa pasjes. Gelukkig hebben we een reservetankje met 10 liter brandstof en dat hebben we nu hard nodig.

Vanuit St Pons, waar het seizoen ten einde is en de poorten sluiten, gaan we richting Spanje en maken we een uitstapje in het mooie Minerve.

Spanje

17 oktober.

Vanuit he mooie en ruige Languedoc rijden we Spanje in waar het gelijk heel anders is. We installeren ons op Camping Mataro bij Barcelona. Het heeft hier veel weg van een vluchtelingenkamp. Het is er druk en iedereen schijnt het prima te vinden, maar dit is niks voor ons. We doen een dagje Barcelona en gaan dan snel weer verder.

20 oktober

Weg uit de stad, weg uit de drukte. Heerlijk.

Op de camping in Caspe is het rustig en er is een mooi stuwmeer. Er zijn veel sportvissers die forse vissen hebben gevangen. Helaas is er geen wifi en het eten in het restaurant (een simpele hamburger) is ongelofelijk vies.

Van Caspe gaan we naar Albarracin. Het blad in de bomen kleurt geel en met het tegenlicht zorgt dit voor mooie contrasten met de donkere bergen. Het is een erg mooie rit.

Het stadje Albarracin is een verrassing; een mooie oude stad met een enorme verdedigingsmuur die over de bergen loopt.

Het is prachtig weer, maar door de hoge ligging is het 's nachts met anderhalve graad boven nul erg koud. De camping is relaxed en heeft een hoog hippie gehalte. Helaas zie ik door het gevallen blad een gat in de grond niet en kneus mijn voet. Dagenlang houd ik hier last van en loop ik te hinken.

21 oktober

Van Albarracin gaan we naar Osse de Montiel. Het is rustig en er nauwelijks verkeer. De camping ligt aan een ruisende rivier maar ook hier geen wifi, internet of telefoon. Wel is het 's nachts ook behoorlijk koud en zijn we blij dat we een kachel in de caravan hebben. In de omgeving is het Lagunas de Ruidera Nationaal Park, een erg mooi gebied.

25 oktober

We staaan op camping El Berro, bij Alhama de Murcia. Deze camping is onze uitvalbasis om op zoek te gaan naar de Noria's, constructies uit de tijd van de Moren en de Molinos de Arcaduces, molens met een kannetjes ketting voor bevloeiing van de sinaasappelplantages.

3 november

Als we een paar dagen de molens en nuria's hebben bekeken gaan we weer op pad.

We nemen de snelweg en cruisen met een heerlijk zonnetje en wind in de rug naar Humilladero.

Camping La Sierrecilla is enkele dagen onze thuisbasis en van hieruit maken we mooie tochten in de omgeving en bezoeken de prachtige stad Ronda.

Het weer is de laatste dagen niet echt stabiel, maar slaat nu volledig om. Hevige regen en onweer zetten delen van de camping onder water. Gelukkig staan we op een hoger gedeelte en houden het droog, maar dat neemt niet weg dat de grond om de caravan verandert in een rode slik massa.

5 november

We verlaten Humilladero in de regen. De hele dag komt het water met bakken uit de lucht en de thermometer komt niet boven de 9 graden. We rijden voornamelijk snelwegen. Op camping international Aranjuez zetten we onze caravan weer neer. Aranjuez doet groots aan, maar dit grauwe koude weer is zo ongeveer het slechtste moment voor een bezoek. De camping is luxe met een eigen stroom en waterpunt maar de wifi kost hier wel een heftige 4 euro per dag.

's Nachts is het vreselijk slecht weer met zware storm en regen. De caravan staat te schudden op zijn steunen. Onze enige medekampeerder, een tot camper omgebouwde bestelwagen houdt het voor gezien en gaat 's nachts op het pad in de luwte van het toiletgebouw staan.

Alles bij elkaar hebben we geen enkele reden om hier langer te blijven en we rijden door naar Pamplona. Regen en modder, heel veel regen en modder. Dit hadden we ons anders voorgesteld. Onze conclusie: Na eind oktober kun je met de caravan maar beter uit Spanje wegblijven.

Af en toe lijkt het even op te klaren, maar in de Pyreneeën worden we wederom getroffen door zware regenval. De rivieren treden buiten hun oevers en we treffen het dat we nog door mogen rijden als de weg wordt afgezet. Het plan is om een camping op te zoeken in Zuid Frankrijk, maar nog voor we de bergen uit zijn krijgen we een telefoontje met slecht nieuws uit Nederland. Vanaf dat moment zoeken we de tolweg op. We zetten de cruisecontrol op 115km/uur en stoppen alleen om te tanken of tol te betalen. Met slechts een enkele rustpauze rijden we in één keer terug naar Nederland.