Deze pagina werd aangemaakt op 2022-01-05
Laatste aanpassingen:
2021-04-10 - 'Oldemeule', watermolen in Oele >>
Schipmolen op de Mur bij Izakovci
Water aangedreven Vlaamse oliemolen, gebouwd aan het begin van de 18e eeuw. De constructie van het waterrad is kenmerkend voor de streek (het Limburgs plateau).
modelschaal : 1/50
inspiratie : slagmolen van Ellikom
materiaal : voornamelijk teak, wanden mdf, dak triplex.
gemaakt door : Jaap Kamphuis
publicatie: beschreven in het blad "De Modelbouwer", 2022 nr 5
In China werd sinds het begin van onze jaartelling gebruik gemaakt van waterkracht om hamermolens aan te drijven al zijn er ook historici die de oorsprong leggen in de Zhou dynastie (1050-221 vChr). De molens werden vooral gebruikt in de metallurgie. In deze molen werden de brokken klei van de berg Guilin of Kaolin, tot poeder gestampt om later te dienen als grondstof voor Chinees porselein. De molens worden ook wel 'Kaolin molens' genoemd.
modelschaal : 1/50
inspiratie : hamermolens bij de berg Guilin
materiaal : o.a. plantstokken, bamboe, acrylplaat en mdf
gemaakt door : Jaap Kamphuis
publicatie: beschreven in het blad "De Modelbouwer", 2020 nr 6
Aan de rivier de Ljuta in Zuid Kroatië staat deze watermolen. De rivier drijft hier meerdere molens aan. Deze molen heeft twee koppels maalstenen die worden aangedreven door horizontale lepelraderen. De molens in dit gebied waren zeer belangrijk want ze voorzagen de Adriatische kust en de scheepvaart van meel.
modelschaal : 1/50
inspiratie : molen aan de Ljuta
materiaal : mdf en multiplex
gemaakt door : Jaap Kamphuis
publicatie: beschreven in het blad "De Modelbouwer", 2022 nr 2
Deze watermolen staat in het buurtschap Oele in de gemeente Hengelo. De oorsprong gaat terug tot in de 14e eeuw. Het huidige gebouw is 17e eeuws (1690). Oorspronkelijk stond aan beide zijden van de waterloop een molen. De oliemolen op de linkeroever bestaat niet meer. Dit is de de korenmolen op de rechteroever.
modelschaal : 1/50
inspiratie : Oldemeule in Oele
materiaal : omgeving en wanden: mdf; balken en waterrad: teakhout; dak: triplex; dakpannen: bamboe.
gemaakt door : Jaap Kamphuis
In Sibiu, in het museum Astra, ligt de schipmolen die model stond voor dit model. De drijvers zijn gemaakt van dikke houten delen die met grove ijzeren krammen bij elkaar worden gehouden. De molen heeft 1 koppel maalstenen. In de punt is een kleine stookplaats en in het dak is een opening aangebracht voor afvoer van de rook.
modelschaal : 1/50
inspiratie : schipmolen uit Lucacesti
materiaal : iepen hout. Het water is een plaat acryl
gemaakt door : Jaap Kamphuis
publicatie: beschreven in het blad "De Modelbouwer", 2021 nr 6
Op de rivier de Mur ligt bij het plaatsje Izakovci een gerestaureerde schipmolen. Op de beneden verdieping bevinden zich meerdere maalkuipen die door een groot waterrad worden aangedreven Op de bovenverdieping staan twee builkasten (= schudzeven) die door middel van elevatoren worden gevuld.
In de molenhut staat een kacheltje en ook de lessenaar met potlood voor de administratie is in het model aangebracht.
modelschaal : 1/50
inspiratie : Schipmolen bij Izakovci
materiaal : iep, meranti, red ceder
gemaakt door : Jaap Kamphuis
publicatie: beschreven in het blad "De Modelbouwer", 2021 nr 3